72 שעות לאחר שהצליח להימלט מירי שבוצע לעברו מאקדח אוויר, בעת שהיה בדרכו חזרה מבית הכנסת, זמן קצר לאחר שהתלונן במוקד 100 של המשטרה על קטין בן מיעוטים חמוש באקדח דמה הנראה כאמיתי, הותקף בראשון האחרון ד., תושב שכונת עמישב ברמלה, על ידי בן מיעוטים אחר. הפעם בשכונת השופטים או הרדוף כפי שהיא מכונה, בעת שהסיע חבר לביתו בסיום התפילה.
"זו עוד דוגמה ממשית לשנאה הלאומנית שמתעצמת ברמלה, ואם המשטרה וכוחות הביטחון לא יודעו לשים את היד על הדופק ולעצור את האירועים הללו, אנחנו כתושבים לא נופתע אם נחזור להסלמה ולהתפרצות הזעם ברחובות", אומר ד. בשיחה עם מעריב. "אני לא רודף מלחמות, ממש לא, אבל אני לא צריך לחשוש בעיר שבה אני מתגורר וחייתי בשכנות טובה גם עם הערבים. יש פה שנאה שמקננת בהם פתאום ואני רק סימפטום".
שתי תקיפות אלימות נגד יהודי ברמלה (צילום: פרטי)
ד., כזכור, התלונן בחמישי שעבר על הגעה מאוחרת של המשטרה לטפל באירוע שבו נצפה קטין בן מיעוטים אוחז באקדח שבדיעבד התברר כאקדח אוויר ומאיים על צעירים ערבים, ולאחר מכן מבצע ירי על יהודים, ביניהם גם לעברו. המשטרה לא איתרה את החשוד, ולאחר הדיווח השני והשלישי הגיעה באיחור של למעלה מחצי שעה, באירוע שלטענת המשטרה עוד נבדק.
אלא ששלושה ימים לאחר מכן, בראשון האחרון, תיעד ד. במצלמת הטלפון הנייד שלו אירוע אלים שבמהלכו הותקף באמצעות קרש עץ. "סיימנו תפילה והסעתי ברכב שלי חבר לבית שלו בשכונת השופטים הסמוכה. זה אזור מגורים מעורב ולפתע הרגשתי מכה ברכב. הבחנתי שמדובר בקטין שחבט ברכב בעוצמה. שלפתי את הנייד שלי והתחלתי לצלם, כשלפתע יצא מחצר הבית, ככל הנראה אחיו של אותו קטין, כשהוא חמוש בקרש. איים עליי: 'לך, למה? אני אדפוק לך את האוטו, וואלה! יאללה לך, לך מפה, אל תצלם, אל תצלם, וואלה!' ואני עונה לו: 'זוז', ומנסה לעצור את הפגיעה ולאחוז בקרש שלו. זה היה קטין עם שנאה ברורה. הוא לא פנה אליי לשאול למה אני מצלם, אלא ישר יצא מהחצר עם הקרש ביד ורץ לעברי".
גם כאן מתרעם ד. על התנהלות המשטרה באירועי חירום כשאזרחים יהודים מותקפים. "חייגתי אל המשטרה שוב שלוש פעמים, המתנתי למעלה מ-30 דקות, ובלשון המעטה זה לא נעים לשבת ברכב במקום עוין כשעיני כולם מביטות לעברך בזעם. תוך כדי הפניות שלי קיבלתי הודעה בלשון מקוממת: 'בהמשך לפנייתך מספר 8070, ברצוננו להודיעך כי פנייתך התקבלה והועברה לטיפול. נבקש לעדכנך כי ההגעה תתעכב. נמשיך לעדכן אותך. תודה, לשירותך משטרת ישראל'.
על איזה שירות הם מדברים? אני בתוך מקום שבו הותקפתי, שולח להם צילומים וזה עדיין לא גורם למשטרה להגיע אליי בתוך דקות בודדות, אבל כן ניגשו אליי מספר בני מיעוטים וניסו לשאול מה קרה. לכן עזבתי את המקום ומיהרתי אל תחנת המשטרה שממוקמת במרחק פחות מקילומטר מהזירה שבה הותקפתי. זה פשוט מדהים ומקומם שפחות מארבע דקות נסיעה לקח לי להגיע לתחנת המשטרה, אבל למרות הקריאות שלי לעזרה אף ניידת לא הגיעה למרות ששלחתי אליהם את הסרטון האלים.
כשהגעתי לתחנה, היא לא הייתה מאוישת בשוטרים, כך שלא יכולים לטעון בפניי שהיה עומס או קריאות אחרות בטיפול. הגשתי תלונה וכשהייתי בדרכי החוצה הבחנתי בבגיר שמגיע לתחנה עם הילד שחבט לי ברכב והקטין שתקף אותי עם הקרש – בדיעבד הם הגיעו להגיש תלונה נגדית. כמה דקות לאחר מכן קיבלתי שיחת טלפון מהשוטר אריאל ששאל אותי בשלב כלשהו באירוע האם שלפתי נשק. השבתי לו שלא שלפתי נשק, אין לי רישיון לנשק ואני לא נושא נשק, אז הוא אמר לי 'אוקיי, תודה' וסיים את השיחה. אני מבין שזו שיטה לתקוף יהודים ואחר כך להגיש נגדם תלונה במשטרה כדי לא להיעצר. אני לא יודע מה מנסים לעשות, אבל אנחנו לא מרגישים בטוח ברמלה בחודשים האחרונים".
ממשטרת ישראל נמסר: "שוטרי תחנת רמלה מטפלים במאות אירועים מדי יום, בהתאם לדחיפותם ובדגש על הצלת חיים וסיכול פשיעה חמורה ולראיה – ריבוי מעצרים ביומיים האחרונים של חשודים עם אמצעי לחימה רבים, בהם טיל מטאדור, מרעומי פגזים, כלי נשק מסוגים שונים ומטעני חבלה. האירוע שהתרחש לפני יומיים, בו מעורבים קטינים מתחת לגיל 14, מטופל במישור הרווחתי לצד זימון ההורים בהתאם לתחנת המשטרה לחקירה שעודנה מתנהלת".
ביום שני הקרוב יוגש כתב אישום נגד עומאר סאפא כוסי, עובד השגרירות הטורקית בתל אביב, החשוד בצילום נשים ונערות במלתחות חוף פרישמן בתל אביב. בית המשפט השלום בתל אביב החליט היום להאריך את מעצרו של החשוד עד יום שני כאשר התביעה הגישה נגדו הצהרת תובע על הכוונה להגשת כתב האישום.
החשוד, המתגורר במתחם השגרירות הטורקית, נעצר לאחר שהתגנב למלתחות בחוף פרישמן וניסה לכאורה לצלם בטלפון הנייד שלו נערה בת 13 ונשים נוספות מתפשטות בתאים סמוכים. הבנות שהבחינו בטלפון הנייד הזעיקו מיד את המשטרה, ובעקבות כך התקבלו לפחות שלוש תלונות נפרדות על האירוע החמור.
על פי פרוטוקול הדיון שהתקיים בבית המשפט, כוסי חשוד במספר עבירות חמורות: פגיעה בפרטיות על דרך צילום ברשות היחיד, מעשה מגונה באדם ופרסום תצלום משפיל. במהלך החקירה התברר כי החשוד “לא הכחיש שצילם את התמונות, אך מסר הצהרות לא סותרות”, כך אמר נציג המשטרה.
שגרירות טורקיה בתל אביב (צילום: יחצ)
המקרה יוצר מתח דיפלומטי משמעותי בין ישראל לטורקיה. השלטונות הטורקיים ביקשו כי החשוד יוחזק במתחם השגרירות בתל אביב תחת מעמד דיפלומטי ויישאר תחת פיקוח הרשויות הטורקיות במהלך החקירה, אך הרשויות הישראליות דחו באופן רשמי את הבקשה הזאת ועל החשוד להישאר במעצר.
עורך דינו של החשוד, עו”ד קובי סודרי, ניסה לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשו למתחם השגרירות תחת השגחת עובדי השגרירות, תוך טענה כי מדובר באירוע יחיד שהתרחש במקום אחד ובמועד מסוים. עם זאת, השופטת החליטה להאריך את מעצרו בהתחשב בטיב העבירות, התשתית הראייתית ועילות המעצר שהציגה התביעה, לרבות מסוכנות ונטייה להימלטות.
לטיפה שאהין, קשישה בת 88 מעראבה, שילמה את המחיר במסגרת הסכסוכים בין עבריינים, שעה שנפצעה אנושות ובהמשך נקבע מותה לאחר שנפגעה מירי תועה – בעת שעמדה מחוץ לביתה בכפר. שאהין, האישה ה־15 במגזר שמצאה את מותה בנסיבות פליליות, היא גם הקורבן ה־130 של המגזר מאז תחילת שנת 2025.
סמוך לשעה 20:00 בערב, יצאה שאהין את ביתה ועמדה בחצר שמחוץ לבית, כשלפתע הגיחו אלמונים שפתחו בירי לעבר רכבים חונים ולעבר אחד הבתים הסמוכים. כדור תועה אחד, כך מאמינים במשטרה, הוא שפילח את גופה וגרם בסופו של דבר למותה. כוחות משטרה גדולים ממחוז צפון הגיעו לזירה ופתחו בחקירה לבירור נסיבות האירוע, שהרקע שלו הינו פלילי. במהלך הלילה, עצרה המשטרה שלושה חשודים.
מאוחר יותר הלילה, דווח למשטרה בתחנת עירון על אירוע ירי בכפר קרע, במהלכו נפצע תושב הכפר והוא פונה לבית החולים במצב קשה. אולם שם חלה התדרדרות במצבו, והצוות הרפואי קבע את מותו.
מדובר בקורבן ה־131 של המגזר הערבי מאז תחילת שנת 2025. שוטרי תחנת עירון הגיעו למקום מיד עם קבלת הדיווח במוקד 100 של המשטרה, והחלו באיסוף ממצאים מהזירה יחד עם חוקרי הזיהוי הפלילי. במקביל, גם כאן מתבצעות סריקות בניסיון לאתר חשודים במעשה.
אחרי ששוחרר אתמול (רביעי) בתום חקירה שנמשכה שעות ארוכות בתנאים מגבילים, לרבות מעצר בית, הגיע הבוקר (חמישי) יוסף חדאד, איש התקשורת המוכר כמסביר הלאומי בימים אלו, אל משרדי החקירות של מרחב איילון להשלמות חקירה.
למעריב נודע, כי חוקרי המשטרה הספיקו להוריד את מצלמות האבטחה ברחוב שבו התרחש האירוע, במהלכו נורתה יריה מנשקו של חדד, תוך כדי ויכוח עם אחר וכן מצלמות ממספר כלי רכב שהיו באזור בזמן האירוע. וזאת במטרה לעמת את חדד ואת "שותפו" לוויכוח האלים, מול התיעודים וכן מול גרסאותיהם עצמם.
יוסף חדאד (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
בנוסף, במשטרה מתכוונים לעמת את חדאד, מול הממצאים שעלו מהחקירה וכן מול גרסתו מאתמול, לנוכח הממצאים החדשים. וזאת אחרי שהחקירה הראשונה הסתיימה סמוך לשעה 23:00 בלילה. גורמים במשטרה מציינים כי ברגע שבו בוצעה ירייה נראה כי לא מדובר בפליטת כדור, שכן קדמה לירייה כביכול שליפת האקדח מהנרתיק, מה שמצביע על כוונה.
מנגד, טוען חדאד בחקירתו כי חש מאוים לאור העובדה שהחשוד השני במעורבות בקטטה, הגיח לעברו אחרי שכבר חלף על פניו ורק לאחר שזיהה כי מדובר בו.
חדד באמצעות פרקליטיו עורכי הדין אפרים דמרי וחובב דמרי, דבק בגרסתו לפיה בנסיבות התקופה שבה הוא סופג איומים יומיומיים על חייו מקרב קיצוניים בחברה הערבית האירוע בכביש ביפו, הוביל אותו , תחת סכנה ממשית לחייו, ולאחר שנהג הרכב שחלף על פניו וביצע פניית פרסה , שב לעברו ואז ניגש אליו וירק על הרכב תוך כדי גידופו והשמעת איומים לעברו, לשלוף את הנשק אז גם נפלט הכדור לדבריו, ללא נפגעים.
עורכי הדין אפרים וחובב דמרי ציינו הבוקר: "יוסף חדאד זומן להמשך חקירה לאחר שהותקף על ידי אזרח ערבי תושב יפו, רכוב על קטנוע שזיהה אותו בכביש, איים, קילל ותקף אותו, כך שחדאד חש בסכנה לחייו. ככל שהחקירה תתמשך האמת תתבהר ויוכח כי לא מדובר בוויכוח בכביש אלא באירוע לאומני לכל דבר".
עוד אמרו: "כמי שפועל רבות למען המדינה ומהווה קול ייחודי ואמיץ בחברה הערבית חדאד חווה איומים יומיומיים על חייו מקרב קיצונים בחברה הערבית שרואים בו בוגד ומשת"פ ומתירים את דמו. כך הותקף פעמים רבות בעבר, וזו הסיבה שהוא גם נושא עימו אקדח להגנה עצמית ברישיון למען ביטחונו האישי. יוסף חדאד מודה לכל התומכים הרבים שמחזקים אותו ומרעיפים עליו אהבה".