ועדת שרים לענייני חקיקה צפויה לאשר היום (שלישי) את הצעת החוק של חבר הכנסת ניסים ואטורי מהליכוד, הקובעת כי מינוי אדם בעל זיקה פוליטית לשר בממשלה אינה מצריכה "כשירות מיוחדת" בכדי לאפשר את מינויו. ל"מעריב" נודע כי ועדת השרים צפויה לאשר את החוק, למרות התנגדותה של היועמ"שית.
במצב המשפטי הנוכחי, החוק קובע כי הוועדה לבדיקת מינויים לא תמליץ על מועמדותו של אדם לכהונת דירקטור יושב ראש דריקטוריון או מנכ"ל בחברה ממשלתית אם יש לו זיקה אישית, עסקית או פוליטית לשר בממשלה "זולת אם מצאה כי יש לו כישורים מיוחדים בתחומי פעולתה של החברה, או שקיימים לגביו שיקולים של כשירות מיוחדת אחרת בנוסף לתנאי הכשירות הנדרשים לפי חוק זה לאותה כהונה".
ניסים ואטורי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
החוק של ואטורי, במידה ויעבור, יקבע כי מינוי אדם בעל זיקה פוליטית לשר בממשלה אינה מצריכה "כשירות מיוחדת" בכדי לאפשר את מינויו. מלאחר העברת החוק, יהיה ניתן למנות פעילים פוליטיים עם זיקה לשרים גם באם אין להם כישורים מיוחדים.
לדברי היועמ"שית, "הצעת החוק פוגעת באופן קשה בטוהר המידות במינויים לחברות ממשלתיות, כמו גם במינויים לתאגידים ציבוריים שונים, שכן יש בה כדי להסיר ערובה מרכזית וחיונית לכך שמינויו של מועמד בעל זיקה פוליטית יעשה משיקולים ענייניים, בשל כישוריו – ולא בשל קשריו".
היועמ"שית טוענת כי "הצעה זו מצטרפת לצעדים נוספים שמקודמים בימים אלה בחקיקה בכנסת, שמשמעותם היא הסרת ערובות למניעת פוליטיזציה של השירות הציבורי ושתוצאתם היא פגיעה במקצועיות ובאיכות השירותים הממשלתיים הניתנים לציבור".
ואטורי מסר למעריב בעקבות התנגדותה להצעת החוק שלו: "אנחנו הריבון, אנחנו הכנסת, תפקידנו לחוקק חוקים. לא ניתן ליועמ"שית להמשיך את ההגמוניה שדואגת למנות את אנשי שלומה ולשמר את שלטון השמאל. העם בוחר ממשלת ימין ומקבל שמאל בגלל שלטון הפקידים".
ואטורי הוסיף: "השליטה של אנשי השמאל בנבחרת הדירקטורים היא בגלל הדרת אנשי ליכוד ואנשי ימין בכלל. אנחנו נמשיך לחוקק חוקים שישיבו את הדמוקרטיה למדינת ישראל, אנחנו נמשיך להילחם על מדינת ישראל דמוקרטית ולא ניתן יד להשתלטות הדיקטטורה המשפטית".
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "תיקון זה נועד לתקן עוול של שנים רבות אשר פוגע בחופש העיסוק ובשוויון של מועמד שהוא פעיל פוליטית ומגיש מועמדות לאחד מהתפקידים האמורים, ולאפשר לו גישה להגשת מכרזים לתפקידים אלו בתפקידים ציבוריים. כפועל יוצא מתיקון החוק יתוקן גם הסעיף בשאלון, וכך מועמד לתפקיד שהוא פעיל פוליטית לא ייאלץ להצהיר על כך".
לפני כשבועיים פרסמנו לראשונה במעריב כי החוק יעלה לוועדת שרים לענייני חקיקה לאחר כשנתיים בהם היה תקוע. בתגובה לפרסום, מסר ח"כ ניסים ואטורי: "הגיע הזמן לעשות צדק, מי שרשום כחבר בליכוד לא יופלה לרעה. הגיע הזמן לקדם את החוק שיזמתי שבא לעשות צדק ולתקן עוול של שנים עם חברי הליכוד. בע״ה מרגע שהחוק יעבור במליאה – חברי הליכוד יוכלו להתמודד לתפקידים בכירים כולל לתפקידי דירקטורים בחברות ממשלתיות. העובדה שאדם הוא חבר מפלגה ופעיל למען הציבור שתורם מזמנו ומרצו ימים כלילות – הופך אותו ליותר מראוי לתפקיד ולא להפך. אני אביא לסיום ההפליה הזו".
ביום שני הקרוב יוגש כתב אישום נגד עומאר סאפא כוסי, עובד השגרירות הטורקית בתל אביב, החשוד בצילום נשים ונערות במלתחות חוף פרישמן בתל אביב. בית המשפט השלום בתל אביב החליט היום להאריך את מעצרו של החשוד עד יום שני כאשר התביעה הגישה נגדו הצהרת תובע על הכוונה להגשת כתב האישום.
החשוד, המתגורר במתחם השגרירות הטורקית, נעצר לאחר שהתגנב למלתחות בחוף פרישמן וניסה לכאורה לצלם בטלפון הנייד שלו נערה בת 13 ונשים נוספות מתפשטות בתאים סמוכים. הבנות שהבחינו בטלפון הנייד הזעיקו מיד את המשטרה, ובעקבות כך התקבלו לפחות שלוש תלונות נפרדות על האירוע החמור.
על פי פרוטוקול הדיון שהתקיים בבית המשפט, כוסי חשוד במספר עבירות חמורות: פגיעה בפרטיות על דרך צילום ברשות היחיד, מעשה מגונה באדם ופרסום תצלום משפיל. במהלך החקירה התברר כי החשוד “לא הכחיש שצילם את התמונות, אך מסר הצהרות לא סותרות”, כך אמר נציג המשטרה.
שגרירות טורקיה בתל אביב (צילום: יחצ)
המקרה יוצר מתח דיפלומטי משמעותי בין ישראל לטורקיה. השלטונות הטורקיים ביקשו כי החשוד יוחזק במתחם השגרירות בתל אביב תחת מעמד דיפלומטי ויישאר תחת פיקוח הרשויות הטורקיות במהלך החקירה, אך הרשויות הישראליות דחו באופן רשמי את הבקשה הזאת ועל החשוד להישאר במעצר.
עורך דינו של החשוד, עו”ד קובי סודרי, ניסה לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשו למתחם השגרירות תחת השגחת עובדי השגרירות, תוך טענה כי מדובר באירוע יחיד שהתרחש במקום אחד ובמועד מסוים. עם זאת, השופטת החליטה להאריך את מעצרו בהתחשב בטיב העבירות, התשתית הראייתית ועילות המעצר שהציגה התביעה, לרבות מסוכנות ונטייה להימלטות.
לטיפה שאהין, קשישה בת 88 מעראבה, שילמה את המחיר במסגרת הסכסוכים בין עבריינים, שעה שנפצעה אנושות ובהמשך נקבע מותה לאחר שנפגעה מירי תועה – בעת שעמדה מחוץ לביתה בכפר. שאהין, האישה ה־15 במגזר שמצאה את מותה בנסיבות פליליות, היא גם הקורבן ה־130 של המגזר מאז תחילת שנת 2025.
סמוך לשעה 20:00 בערב, יצאה שאהין את ביתה ועמדה בחצר שמחוץ לבית, כשלפתע הגיחו אלמונים שפתחו בירי לעבר רכבים חונים ולעבר אחד הבתים הסמוכים. כדור תועה אחד, כך מאמינים במשטרה, הוא שפילח את גופה וגרם בסופו של דבר למותה. כוחות משטרה גדולים ממחוז צפון הגיעו לזירה ופתחו בחקירה לבירור נסיבות האירוע, שהרקע שלו הינו פלילי. במהלך הלילה, עצרה המשטרה שלושה חשודים.
מאוחר יותר הלילה, דווח למשטרה בתחנת עירון על אירוע ירי בכפר קרע, במהלכו נפצע תושב הכפר והוא פונה לבית החולים במצב קשה. אולם שם חלה התדרדרות במצבו, והצוות הרפואי קבע את מותו.
מדובר בקורבן ה־131 של המגזר הערבי מאז תחילת שנת 2025. שוטרי תחנת עירון הגיעו למקום מיד עם קבלת הדיווח במוקד 100 של המשטרה, והחלו באיסוף ממצאים מהזירה יחד עם חוקרי הזיהוי הפלילי. במקביל, גם כאן מתבצעות סריקות בניסיון לאתר חשודים במעשה.
אחרי ששוחרר אתמול (רביעי) בתום חקירה שנמשכה שעות ארוכות בתנאים מגבילים, לרבות מעצר בית, הגיע הבוקר (חמישי) יוסף חדאד, איש התקשורת המוכר כמסביר הלאומי בימים אלו, אל משרדי החקירות של מרחב איילון להשלמות חקירה.
למעריב נודע, כי חוקרי המשטרה הספיקו להוריד את מצלמות האבטחה ברחוב שבו התרחש האירוע, במהלכו נורתה יריה מנשקו של חדד, תוך כדי ויכוח עם אחר וכן מצלמות ממספר כלי רכב שהיו באזור בזמן האירוע. וזאת במטרה לעמת את חדד ואת "שותפו" לוויכוח האלים, מול התיעודים וכן מול גרסאותיהם עצמם.
יוסף חדאד (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
בנוסף, במשטרה מתכוונים לעמת את חדאד, מול הממצאים שעלו מהחקירה וכן מול גרסתו מאתמול, לנוכח הממצאים החדשים. וזאת אחרי שהחקירה הראשונה הסתיימה סמוך לשעה 23:00 בלילה. גורמים במשטרה מציינים כי ברגע שבו בוצעה ירייה נראה כי לא מדובר בפליטת כדור, שכן קדמה לירייה כביכול שליפת האקדח מהנרתיק, מה שמצביע על כוונה.
מנגד, טוען חדאד בחקירתו כי חש מאוים לאור העובדה שהחשוד השני במעורבות בקטטה, הגיח לעברו אחרי שכבר חלף על פניו ורק לאחר שזיהה כי מדובר בו.
חדד באמצעות פרקליטיו עורכי הדין אפרים דמרי וחובב דמרי, דבק בגרסתו לפיה בנסיבות התקופה שבה הוא סופג איומים יומיומיים על חייו מקרב קיצוניים בחברה הערבית האירוע בכביש ביפו, הוביל אותו , תחת סכנה ממשית לחייו, ולאחר שנהג הרכב שחלף על פניו וביצע פניית פרסה , שב לעברו ואז ניגש אליו וירק על הרכב תוך כדי גידופו והשמעת איומים לעברו, לשלוף את הנשק אז גם נפלט הכדור לדבריו, ללא נפגעים.
עורכי הדין אפרים וחובב דמרי ציינו הבוקר: "יוסף חדאד זומן להמשך חקירה לאחר שהותקף על ידי אזרח ערבי תושב יפו, רכוב על קטנוע שזיהה אותו בכביש, איים, קילל ותקף אותו, כך שחדאד חש בסכנה לחייו. ככל שהחקירה תתמשך האמת תתבהר ויוכח כי לא מדובר בוויכוח בכביש אלא באירוע לאומני לכל דבר".
עוד אמרו: "כמי שפועל רבות למען המדינה ומהווה קול ייחודי ואמיץ בחברה הערבית חדאד חווה איומים יומיומיים על חייו מקרב קיצונים בחברה הערבית שרואים בו בוגד ומשת"פ ומתירים את דמו. כך הותקף פעמים רבות בעבר, וזו הסיבה שהוא גם נושא עימו אקדח להגנה עצמית ברישיון למען ביטחונו האישי. יוסף חדאד מודה לכל התומכים הרבים שמחזקים אותו ומרעיפים עליו אהבה".