ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר אתמול איגרת לכל ערוצי החדשות, ואייל ברקוביץ' התרעם על כך. בחדשות 13 אמש, אמר ברקוביץ' כי מהשבעה באוקטובר הוא לא ראה אף הצהרה של נתניהו עד כה: "לא אתן במה לשקרן הפתולוגי הזה". היום (ראשון), בפתח תוכניתם, שוחחו אראל סג"ל על ההצהרה של ראש הממשלה, על כך שישראל לא תפסיק את המלחמה ולא תסוג.
"נו, איך הייתה ההצהרה? מה הוא חידש אתמול?", פתח ברקוביץ' בציניות. "איך אפשר לראות ולהאמין לשקרן הזה, בנימין נתניהו, כשהוא נושם הוא משקר. כשהוא אומר בוקר טוב אני מסתכל אם זה בוקר או לילה. לא ראיתי את ההצהרה לכן אני שואל מה אמר השקרן". סג"ל השיב: "הוא אמר דבר אחד ברור: שאם מפסיקים את הלחימה חמאס נשאר בשטח ואף אחד לא יוכל להזיז אותו. לא תוכל לחזור ללחימה. אלו פתרונות ששמענו לפני אוסלו ולפני גלעד שליט".
נזכיר כי ברקוביץ' התרעם אתמול על הנושא ואמר בכעס בחדשות 13: "הוא מצלם סרטון ושולח איגרת לחג לתושבים. רגע, אנחנו בישראל או בצפון קוריאה? מה, אנחנו צריכים לעמוד בכיכר ולהצדיע ולהריע לו? לא הבנתי. קים ג'ונג הו?", שאל והרים את התמונה של נשיא צפון קוריאה, "לא הבנתי. או שזה נתניהו, וקים ג'ונג הו ביחד. תסבירי לי".
עוד אמר אמש: "יאללה, תשחרר אותנו מהשקרים שלך. לא נמאס לו לשקר ולתחמן את העם? הם בדיוק דומים, דיקטטורים", אמר והצביע על תמונתו של נשיא צפון קוריאה וראש ממשלת ישראל. ברקוביץ' הסביר את זעמו: "הוא שולח איגרת, הוא לא יכול לעמוד מול הקהל ומול העיתונאים ולדבר. הוא שולח איגרת. הכי גרוע – שכל הערוצים נותנים לו את הבמה. אני חושב שצריך לא לשדר. אתה רוצה, תהיה גבר תעמוד פעם בשבוע עשרה ימים מול עיתונאים. אל תהיה פחדן. אני מהשבעה באוקטובר לא ראיתי את הפרצוף שלו בטלוויזיה. אני לא אתן במה לשקרן הפתולוגי הזה לדבר ולשקר אותי כל הזמן".
"אין מלחמה – אתה משקר כמוהו. הוא קובר את החטופים במנהרות"
בהמשך התוכנית, ברקוביץ' הביע את דעתו על ההחלטה להשאיר כוחות ברצועת עזה ותקף את סג"ל שמגן על רה"מ. "אתה משקר כמוהו", אמר ברקוביץ' לסג"ל. "אין שום מלחמה, עבודה בעיניים שלך ושל השקרן הפתולוגי, יש בעזה גישושים. שאלתי אתמול לוחם שהיה 300 ימים במלחמה – 'תגיד כרגע יש מלחמה עצימה?' – הוא אמר: 'לא'. דרך אגב הוא לוחם מהציונות הדתית. מלחמה זה משהו עצים, חזק, טנקים, מטוסים, גולני, זה מלחמה. להיכנס בהם, לפוצץ אותם, לעשות מעזה מגרש חניה – זו מלחמה", דרש ברקוביץ'.
סג"ל הסביר: "היא לא עצימה עכשיו, אבל יש מלחמה. אני אומר את האמת כבר עשרים שנה. אני מבסס את הטיעונים שלי על עובדות. אמרתי את מה שאמרתי על מלחמת אוקראינה – צדקתי. המלחמה מול חיזבאללה – תראה, ניצחנו צבאית את חיזבאללה וגם בזכות הערבויות הבין-לאומיות", הסביר סג"ל את הניצחון האסטרטגי לשיטתו של ישראל".
ברקוביץ' תהה על דבריו של סג"ל וביקר. "ערבויות. ממתי אנחנו צריכים ערבויות? אדוני היקר, בשביל לעשות מלחמה לא צריך ערבויות. דשדוש – זו המילה. יש כוחות אבל אין מלחמה", אמר על שקורה בעזה. "הוא, נתניהו, אומר: 'מלחמה ומלחמה עד הניצחון המוחלט' – זה בולשיט. הוא לא עושה מלחמה, לא מחזיר את החטופים וקובר אותם במנהרות. הוא שקרן. אני רוצה מלחמה עד הניצחון המוחלט והוא לא עושה מלחמה אז הוא שקרן".
\'\'הוא לא עושה מלחמה. הוא שקרן\'\', בנימין נתניהו (צילום: Yair Sagi/POOL)
"יש מי שרואים את זה הפוך – אם אתה עוזב את עזה עכשיו, לא עשית כלום"
"אתה שופר קטן", תקף ברקוביץ' את עמיתו. סג"ל הגיב בזעם: "40% משטח הרצועה נשלטת בידי ישראל. נשאר חמאס ולכן צריך להמשיך להילחם בו", טען סג"ל. "בגלל הפעלת לחץ צבאי חזרו חטופים, חמאס לא היה מוכן להיכנס לעסקה, אנחנו לא יכולים להוציא את צה"ל מציר פילדלפי ומציר נצרים. חמאס דורש יציאה מוחלטת מרצועת עזה – אתה יוצא?", סג"ל התקשה להבין את הדרישה של ברקוביץ'.
"אני מזכיר כי אחרי ההתנתקות ירו טילים, יש לכם אמנזיה. המאזינים שלנו זוכרים את אריק שרון שאומר: 'אם ייצא טיל אחד מעזה אדמת עזה תירעד, תנחש מה? אדמת עזה לא רעדה. יצא טיל ועוד טיל – ולא הייתה תגובה. אם יוצאים מבית חאנון, אחת הנקודות החשובות ברצועת עזה, אי אפשר להחזיר את עוטף עזה. אומר את זה אלוף פיקוד דרום. אתה מוכן להיכנע – ואני לא", הוסיף סג"ל בהמשך. "אז גמרת את החטופים", אמר ברקוביץ'.
"אתמול ישבתי עם אמא של נמרוד כהן החטוף ישבתי איתה איזה חצי שעה לפני התוכנית לקפה. אני מאוד עצוב בשביל המשפחות האלה. הצער שהם חווים, אי הוודאות. אין יותר כואב מזה. ואתה, והחברים שלך – לא רוצים להפסיק את המלחמה ורוצים לקבור אותם", אמר ברקוביץ'. סג"ל: "אני ישבתי עם הורה של אחד הקצינים מאגוז, וגם הם שילמו מחיר כבד מאוד והם רואים את הדברים הפוך. אם אתה עוצר את המלחמה אתה בעצם מחזיר את הגלגל לאחור ואנחנו נמצאים ברגע היסטורי".
ברקוביץ' אמר בתגובה על החטופים: "יש שם ילדים שאנחנו שלחנו אותם להגן עלינו, יש שם אזרחים שלקחו אותם ממסיבה, אנחנו חייבים להחזיר אותם. הדרך היחידה להחזיר אותם זה הפסקת הלחימה". על כך סג"ל אמר: "אמרת לי שאין לחימה, עכשיו אתה אומר שיש מלחמה?", וברקוביץ' הבהיר: "הפסקת הלחימה מבחינתי זה להוציא את הכוחות מגבולות עזה". סג"ל שאל: "מה אם יהיה ירי?", וברקוביץ' ענה: "אם יהיה ירי טילים, אז יש לנו מטוסים לאותו מקום". בהמשך אמר ברקוביץ': "ירו טילים עשרות שנים על עוטף עזה, שמנו עליהם קצוץ. זו האמת".
במהלך התוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 ששודרה אמש (חמישי) בהנחיית ינון מגל, הפאנליסט נועם פתחי תקף את האלוף במילואים נעם תיבון, וקרא לו לעבור עם משפחתו מנוחות תל אביב אל נחל עוז – מבלי לדעת שתיבון דווקא עשה זאת, ובנסיבות דרמטיות במיוחד.
פתחי אמר בשידור: "אני חייב רגע להגיד על נעם תיבון… אני הלכתי לבדוק, תמיד אני הולך לבדוק איפה הם גרים. אז נעם תיבון על סמך האינטרנט גר בצפון תל אביב. עכשיו, תמיד זה מבחן מאוד מאוד פשוט. נעם תיבון דיבר על ביטחון, ושאפשר לסיים וזה. נעם תיבון, קח את הילדים שלך, אולי גם את הנכדים שלך, ואת אשתך. לך תגור בניר עוז, בנחל עוז, מחר בבוקר, ומשם תגיד לסיים את המלחמה".
מדהימה אותי כל פעם מחדש הבורות של האנשים האלה. שמישהו יספר לגוואד הזה שאמיר תיבון, בנו של נעם תיבון גר בנחל עוז ושבבוקר של ה-7 באוקטובר, נסע נעם תיבון לחלץ את בנו ומשפחתו מהמקום. נזכיר שאמיר ומירי תיבון הסתגרו עשר שעות בממ"ד יחד עם בנותיהם הקטנות, בקיבוץ באותו היום.@amirtibonpic.twitter.com/rwzJU0QGrX
אלא שכמעט כל מי שעקב אחרי האירועים הדרמטיים של 7 באוקטובר יודע: נעם תיבון אכן הגיע לנחל עוז – כדי להציל את בנו אמיר, את כלתו מירי ואת נכדותיו, ששהו בממ"ד בביתם שבקיבוץ בזמן מתקפת חמאס. הוא פרץ לתוך האזור בזמן אמת, חילץ אותם ותושבים נוספים, וסיפור ההצלה הפך מאז לתופעה מתוקשרת שתועדה בכתבות.
הגולש ניר שיין שיתף את הקטע מהתוכנית ברשת החברתית X וכתב: "מדהימה אותי כל פעם מחדש הבורות של האנשים האלה… נזכיר שאמיר ומירי תיבון הסתגרו עשר שעות בממ"ד יחד עם בנותיהם הקטנות בקיבוץ באותו היום".
אמיר תיבון עצמו לא נשאר אדיש. הוא שיתף את הפוסט והגיב בחריפות: "יש הרבה אהבלים בערוץ 14, אבל טיפש כמו נעם פתחי עוד לא ראיתי. פתחי, אם היית טורח לבקר בנחל עוז אי פעם, הייתי מזמין אותך לקפה אצלי בבית. סיכוי גבוה שהיית פוגש שם את ההורים שלי שנמצאים יומיים-שלושה בשבוע בבית הזה. אבל אתה לא תטרח לבקר, או לברר את העובדות. זה מעבר לסל היכולות שלך".
מה בעצם עושה מרב מיכאליבימים האלה? היא יו"ר לשעבר של מפלגה שלא קיימת, נואמת בכנסת ובעיקר מצייצת. לאחרונה דווקא פעלה במלוא המרץ להעברת חוק עקרוני ואדיר להנצחתה של גולדה מאיר. כן, זה מה שחשוב עכשיו. כמו ההתעסקות שלה בזמנו, כשרת תחבורה, בטמפרטורת המזגן ברכבת. תמיד ידעה להתרכז בעיקר.
מיכאלי היא סמל נוסף ולא יחיד לכישלון האופוזיציה. זו שלא מצליחה לקבל אהדה מהציבור, שמתפרקת מתוכה ושבניגוד לכל היגיון בסיסי, חברי כנסת עוזבים אותה ועוברים לתמוך בממשלה. מדובר בהתפוררות גם של המבנה וגם של התוכן.
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
זו אופוזיציה שלא יודעת אפילו לקבוע מי יעמוד בראשה. לפי הסקרים האחרונים, היחיד שמקבל תמיכה ואהדה ציבורית הוא נפתלי בנט, מועמד שלא נמצא בה. האחריות רובצת כמובן על יאיר לפיד ובני גנץ, אבל מי שמצליחה לחמוק מתחת לרדאר היא מחוללת המחדל הפוליטי הגדול בכל הזמנים.
בקוצר ראייתה וביהירותה, סירבה מיכאלי להתאחד עם מר"צ, ובכך נתנה את השלטון לנתניהו במתנה. אם היו מתאחדות, סביר שלנתניהו היו 61 מנדטים בלבד, ולא ממשלה יציבה שתחזיק מעמד כנראה עד סוף הכהונה.
כמעט בכל דבר שהיא מאשימה את הממשלה, מיכאלי חטאה בו בעצמה. למשל בשינוי רדיקלי של עמדותיה. אחרי שהרימה את דגל הפמיניזם והאל־הורות, למיכאלי כבר ילד שלישי מפונדקאות. "האידיאולוגיה מתנגשת עם החיים עצמם", תירצה בזמנו. אבל כמובן שאין טעם להתעסק בעבר, אלא בהווה.
בימים אלה מיכאלי מחממת כיסא ומתפרנסת מהקופה הציבורית כלא עושה כלום. בעצם, סליחה, היא כן עשתה. לפני שלושה חודשים הקליטה פודקאסט לנקות את שמו של סבה, ישראל קסטנר, שהואשם בכך ששיתף פעולה עם הנאצים בזמן השואה.
טענה נוספת שמופנית כלפי הממשלה: שרים מיותרים שמכהנים בתפקידים ריקים מתוכן ואף אחד לא חושב לוותר על משרתו ומשכורתו בימים קשים כלכלית אלו – אפשר להפנות גם אליה. במה היא תורמת עכשיו?
מרב מיכאלי (צילום: רמי זרנגר)
האם היא האדם הכי נכון והכי אפקטיבי שיכול לבקר את הממשלה בימים בלתי נסבלים אלה? מיכאלי כמעט לא זוכה לאהדה מהציבור. כל אדם יכול להבחין בכך שהיא משוללת האנרגיות והאופק הערכי־אידיאולוגי־ביצועי־ארגוני שנדרשים מאופוזיציה לוחמת.
אפשר לא לאהוב את יאיר גולן, אבל האיש מלא להט. אפשר להיבהל ממירב בן ארי, אבל מדובר בלוחמת. יש אחרים שבולטים, כמו ולדימיר בליאק, יוליה מלינובסקי, מירב כהן ועוד. משפיעים, מובילים, נוכחים.
אילו למיכאלי הייתה טיפת יושרה, הייתה מתפטרת מזמן ועושה לביתה, או לשני בתיה – לא ברור מהם סידורי הלינה שלה עם בן זוגה.
אפרופו בן זוגה ליאור שליין: בשל עודף חשיבות עצמית, הוא מחזיק מעצמו אדמו"ר החילוניות ומוביל דעה. אחרי שכל מיזם תקשורתי שנגע בו נכשל, התפרק ונסגר, כיום הוא עושה "סטנד־אפ" פוליטי. בריאיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" תקף את הציבור הליברלי שרואה בבנט ובליברמן מועמדים לגיטימיים לראשות הממשלה.
גם לפיד אינו אופציה לדידו. כלומר, כל מי שהוא לא הוא עצמו או בת זוגו או כזה שעומד על הבלטה האידיאולוגית הספציפית שעליה הוא דורך – פסול. מהריאיון עולה שלשליין יש פנטזיות פוליטיות. עמית סגל משוכנע שפניו לכנסת. בדיעבד, אולי בכלל הוא היה תמיד הפוליטיקאי והיא עשתה בידור וסאטירה.
ליאור שליין (צילום: יח"צ)
יש לו רעיונות, הוא יודע מה צריך לעשות. במופע שלו, למשל, הוא אומר שצריך לגייס את החרדים לא רק לצבא, אלא למאה ה־21. למה בעצם? מי אתה שתגיד לאנשים אחרים כיצד לחיות? מי הופך אותך ואת המאה שאתה חי בה לנכונה ואת העבר ואת הסגירות והפרישות לטעות?
תחושת הצדק האינסופית היא מחלה שמאלנית ידועה. ההרגשה שרק הם טובים, רק הם יודעים, רק הם מתקדמים, וכל האחרים פחות מוסריים, פחות מבינים – זו מחשבה שהיא לא רק לא נכונה, אלא גם מרחיקה מצביעים. אגב, גם הוא טען שמיכאלי טעתה שלא התאחדה עם מרצ, אבל ממנה, מן הסתם, אין לו שום תביעה.
כשתוקפים את הממשלה, צריך לבוא עם אלטרנטיבה ראויה. ההתנשאות המיכאלית־שליינית הזאת מסמלת שגם בצד השני צריך לעשות חשבון נפש אישי וגם תפיסתי. הזוג הזה מטיף לכל העולם, אך לרגע לא לעצמו. אף אחד מהם לא שואל איפה כשלתי, מה בגישה שלי לא נכון.
להגיד שביבי נכשל זה אולי נכון, אבל לא מספיק. גנץ ולפיד צריכים להבין מדוע הציבור בורח מהם, מיכאלי חייבת לדעת שהיא כבר אינה רלוונטית למזג הפוליטי העדכני. את הראשה – את גם אשמה.
חבר הכנסת לשעבר ושדרן הרדיו והטלוויזיה של "כאן 11" יגאל גואטה הגיע לתוכנית "פגישה עם רוני קובן", הפעם כדי לדבר על איך שמלחמת חרבות ברזל השפיעה עליו כשדרן ברדיו אבל גם כבן אדם פרטי. בשלב מסוים בריאיון הוא פרץ בבכי: "הותר לפרסום חמישה חיילים נהרגו, הותר לפרסום שישה חיילים נהרגו… די, חלאס, מספיק עם זה".
אחרי רגע ממושך של שקט הוא המשיך: "מאות משפחות שכולות ועוד משפחות שכולות ו-6,000 פצועים בבתי חולים, חלקם בלי ידיים ובלי רגליים. איך הגענו למצב שלקחו את משפחות החטופים והפכו את זה לעסק פוליטי? איך הגענו לדבר הזה? איך אפשר לרדת כזה נמוך?". לאחר המשפט הזה הוא גם ביקש הפסקה מהריאיון.
לאחר מכן הוא התעשת, והדבר הראשון שהיה לו לומר לרוני קובן – "סליחה". קובן חייך אליו וענה: "על מה סליחה?", ועל כך גואטה ענה: "שלא התאפקתי". קובן המשיך: "למה להתאפק?", וגואטה אמר: "אם לא היינו מתאפקים אז כל היום הייתי בוכה, ויש סיבה לבכות כל היום".
רוני קובן המשיך את הריאיון עם שאלה נוספת: "זה נכון שהיה רגע בזמן שידור ברדיו ששמעת אימהות של חטופים והתחלת לבכות?", והוא ענה: "כן, לא פעם אחת – כמה פעמים". קובן המשיך: "יש איזה חטוף שנכנס לך ללב במיוחד?" ותשובתו של גואטה: "כן, שם בכיתי הכי הרבה. ביבס". הוא המשיך לדבר בזמן שדמעות נקוו בעיניו וקולו נסדר: "זה לא יכול להיות, זה משהו שלא נתפס בשכל בכלל".
הוא עצר שוב כדי להוריד את המשקפיים ולמחות את הדמעות מעיניו, והמשיך בהלצה: "קובן, זה שזו תוכנית של תשעה באב לא אומר שאני צריך לבכות כל התוכנית". במקביל, קובן תהה אם "הלב שלו קהה" משום שהוא לא בוכה כשהוא נזכר במשפחת ביבס, שאיבדה את האם שירי ואת שני בניה הצעירים, אריאל וכפיר, לאחר שנחטפו לעזה מניר עוז בשבעה באוקטובר ונרצחו בשבי. ירדן ביבס, בעלה של שירי, נחטף גם הוא, ושוחרר ב-1 בפברואר השנה. גופותיהם של כפיר, אריאל ושירי הוחזרו לישראל ב-20 וב-22 בפברואר.
קובן סיפר לגואטה: "הייתי בניר עוז ונותנים לך להסתובב בין הבתים חופשי, ואז אתה בא לבית של הביבסים" – כאן גם קולו של קובן נסדק והוא מבין שגם הוא עומד לבכות – "ואתה רואה את הבימבות הקטנות של השניים המתוקים האלה, והפצע עוד מדמם ופתוח". בהמשך הריאיון אמר יגאל גואטה: "בחיים לא קרה לי שהצטערתי ובכיתי כל כך הרבה ימים ולילות על ילדים שאני לא מכיר בכלל".