"טרור המואזין": כך מכנים תושבי לוד את קולות המואזין המושמעים בעיקר בשעות הלילה המאוחרות מהמסגדים ברחבי העיר ומדירים שינה מעיניהם, לא מרפה ובעירייה ובמשטרה מגלים מבחינתם אוזלת יד, תוך פגיעה באיכות החיים שלהם ואי קיום הוראות החוק.
אמש בשעות הערב הגיעו כמה עשרות מהתושבים אל מול ביתו של ראש העירייה יאיר רביבו, השמיעו דרך מערכת ההגברה הקלטה של המואזין ולו רק כדי להמחיש את הסבל הבלתי נפסק שלהם ולתדהמתם, קיבלו הודעה מגורמים במשטרה שהודיעו להם שהם מפרים את החוק לכאורה בעצם קיום המחאה.
המואזין בלוד. קרדיט: ללא (צילום :ללא)
"הטרור הזה לא מרפה מאיתנו" אומרים תושבים בלוד. "כל יום החל מהשעה 20:45 לערך ועד לשעה 21:15 זה נהיה מטורף וזה נמשך לתוך הלילה סמוך ל-04:00 לפנות בוקר נשמעות קריאות המואזין ובעוצמות בלתי נסבלות".
"רק בשבוע שעבר נרצחה לי אישה מתחת לבית, מזל שהכדור לא טעה לחדר ילדיי, שמתעוררים מידי לילה וסובלים מהרטבות וחרדות", מספרת א' שמתגוררת בשכונה אלישיב לוד. "אנחנו לא נוותר עד שהמדינה תבוא ותשליט בעיר הזו סדר. והראשונים שצריכים לטפל פה זו העירייה. זה מדהים לראות כמה כוחות הביאו כאן להפגנה הקטנה שלנו, הכוחות שאנחנו מתחננים מידי ערב לראות ברחובות!".
אחת התושבות משתפת את מעריב: "באחת הקבוצות של התושבים השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצטרף ושלח הודעות מוקלטות שהוא על זה אבל זה לא עוזר לנו כי אנחנו עדיין סובלים וזה רק הולך ומתגבר. לפני מספר חודשים הוסיפו רמקול שלא היה מחובר למסגד מסוים אבל זה הטריד את כולם ורק אחרי מלחמה שלנו שנמשכה חודשיים זה הוסר.
הלילה לא יכולנו לעבור לסדר היום ויצאנו להפגין מול בית ראש העירייה כדי שלפחות העירייה תגביר את האכיפה כנגד טרור המואזין בזמן שהם משליכים את האחריות על משטרת ישראל שבפועל נראה שהיא פוחדת מלהתסיס את הגזרה. במקום לטפל במפגע הזה, לחלק מהמפגינים נשלחו הודעות מגורמים במשטרה שאיימו עליהם שההפגנה היא מעשה פלילי וכדאי שנתפנה מהמקום.
וואטסאפ על המואזין בלוד (צילום: צילום מסך וואטסאפ)
יש לנו חוות דעת משפטית שאומרת חד משמעית שמותר לנו להפגין", היא מציינת ומוסיפה: "גם כשאחת התושבות העלתה פוסט בנושא, ראש העירייה יצר איתה קשר ואמר לה שקיבל פנייה מהשב"כ כדי שיורה לה להסיר את הפוסט. לא ברור לי למה יש חוק נגדנו התושבים שסובלים וחוק לאלה שיוצרים את המפגע וגורמים לסבל. נדמה לנו שפשוט חוששים מהם, זה לפחות המסר שמעבירים לנו. גם במשרד לביטחון לאומי אומרים שזה ייקח זמן ולא עושים כלום".
אותה תושבת מבהירה כי מספר תושבים התארגנו להפגנה נוספת בשעה 04:00 לפנות בוקר מול המסגד במטרה לקרוא שמע ישראל וזה בעצת ראש העירייה, אלא שהפגנה זו נדחתה בינתיים לאחר שנשלחה הודעה מיותם בן חיון, משק התודעה במשטרה ולפיה "מדובר באירוע שיכול להפר את שלום הציבור ומחויב תיאום" לדבריו, תוך שהוא מתעלם משלום הציבור שלנו שמופר מידי לילה מרעש המואזין. "האם הם מתאמים איתו את קולות המואזין מידי לילה? האם הם לא מפרים את החוק?".
ראש העירייה יאיר רביבו שמשליך את האחריות לעבר המשטרה ומבין את לב התושבים לדבריו העלה פוסט ובו ציין: "הערב נערכה 'מחאת מואזין' מול הבית שלי. לתושבים נמאס ובצדק להתעורר כל בוקר ב-4 בבוקר כשהמשטרה מסרבת לטפל בזה וכל פעם בתירוצים שונים. זה אגב מגוחך שהמשטרה סירבה לטפל הערב בתלונות שכניי על הפרת חוק הרעש כי היא חששה שמא יצלמו אותה מפרקת רמקול מואזין יהודי כשאין סיכוי שהיא תעשה את אותו דבר ב-4 בבוקר".
ראש עיריית לוד מפנה ביקורת לעבר המשטרה: "משטרת ישראל, משילות נמדדת בדברים הבסיסיים של רצון לשקט. אז את הפשיעה הערבית אתם לא ממש מצליחים למגר, אבל שקט שדורשים התושבים, בזה אתם בהחלט יכולים לטפל".
רביבו לא נשאר חייב ופונה גם אל התושבים המוסלמים: "ולתושבים המוסלמים, ביקרתי במספר מדינות ערביות ולא שמעתי באף אחת מהן מואזין. אפילו בשטחים אין. אבל פה זה משהו שנעשה כדי להכעיס יותר מאשר להעיר לתפילה. אנשים דתיים כמוני שמים שעון מעורר עם נודניק בטלפון וזה עובד מצוין. על המסורת אפשר לשמור וגם לשמור על החוק עם העוצמה הקבועה בו. הגיע הזמן לכבד אחד את השני ולא רק לדרוש".
ביום שני הקרוב יוגש כתב אישום נגד עומאר סאפא כוסי, עובד השגרירות הטורקית בתל אביב, החשוד בצילום נשים ונערות במלתחות חוף פרישמן בתל אביב. בית המשפט השלום בתל אביב החליט היום להאריך את מעצרו של החשוד עד יום שני כאשר התביעה הגישה נגדו הצהרת תובע על הכוונה להגשת כתב האישום.
החשוד, המתגורר במתחם השגרירות הטורקית, נעצר לאחר שהתגנב למלתחות בחוף פרישמן וניסה לכאורה לצלם בטלפון הנייד שלו נערה בת 13 ונשים נוספות מתפשטות בתאים סמוכים. הבנות שהבחינו בטלפון הנייד הזעיקו מיד את המשטרה, ובעקבות כך התקבלו לפחות שלוש תלונות נפרדות על האירוע החמור.
על פי פרוטוקול הדיון שהתקיים בבית המשפט, כוסי חשוד במספר עבירות חמורות: פגיעה בפרטיות על דרך צילום ברשות היחיד, מעשה מגונה באדם ופרסום תצלום משפיל. במהלך החקירה התברר כי החשוד “לא הכחיש שצילם את התמונות, אך מסר הצהרות לא סותרות”, כך אמר נציג המשטרה.
שגרירות טורקיה בתל אביב (צילום: יחצ)
המקרה יוצר מתח דיפלומטי משמעותי בין ישראל לטורקיה. השלטונות הטורקיים ביקשו כי החשוד יוחזק במתחם השגרירות בתל אביב תחת מעמד דיפלומטי ויישאר תחת פיקוח הרשויות הטורקיות במהלך החקירה, אך הרשויות הישראליות דחו באופן רשמי את הבקשה הזאת ועל החשוד להישאר במעצר.
עורך דינו של החשוד, עו”ד קובי סודרי, ניסה לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשו למתחם השגרירות תחת השגחת עובדי השגרירות, תוך טענה כי מדובר באירוע יחיד שהתרחש במקום אחד ובמועד מסוים. עם זאת, השופטת החליטה להאריך את מעצרו בהתחשב בטיב העבירות, התשתית הראייתית ועילות המעצר שהציגה התביעה, לרבות מסוכנות ונטייה להימלטות.
לטיפה שאהין, קשישה בת 88 מעראבה, שילמה את המחיר במסגרת הסכסוכים בין עבריינים, שעה שנפצעה אנושות ובהמשך נקבע מותה לאחר שנפגעה מירי תועה – בעת שעמדה מחוץ לביתה בכפר. שאהין, האישה ה־15 במגזר שמצאה את מותה בנסיבות פליליות, היא גם הקורבן ה־130 של המגזר מאז תחילת שנת 2025.
סמוך לשעה 20:00 בערב, יצאה שאהין את ביתה ועמדה בחצר שמחוץ לבית, כשלפתע הגיחו אלמונים שפתחו בירי לעבר רכבים חונים ולעבר אחד הבתים הסמוכים. כדור תועה אחד, כך מאמינים במשטרה, הוא שפילח את גופה וגרם בסופו של דבר למותה. כוחות משטרה גדולים ממחוז צפון הגיעו לזירה ופתחו בחקירה לבירור נסיבות האירוע, שהרקע שלו הינו פלילי. במהלך הלילה, עצרה המשטרה שלושה חשודים.
מאוחר יותר הלילה, דווח למשטרה בתחנת עירון על אירוע ירי בכפר קרע, במהלכו נפצע תושב הכפר והוא פונה לבית החולים במצב קשה. אולם שם חלה התדרדרות במצבו, והצוות הרפואי קבע את מותו.
מדובר בקורבן ה־131 של המגזר הערבי מאז תחילת שנת 2025. שוטרי תחנת עירון הגיעו למקום מיד עם קבלת הדיווח במוקד 100 של המשטרה, והחלו באיסוף ממצאים מהזירה יחד עם חוקרי הזיהוי הפלילי. במקביל, גם כאן מתבצעות סריקות בניסיון לאתר חשודים במעשה.
אחרי ששוחרר אתמול (רביעי) בתום חקירה שנמשכה שעות ארוכות בתנאים מגבילים, לרבות מעצר בית, הגיע הבוקר (חמישי) יוסף חדאד, איש התקשורת המוכר כמסביר הלאומי בימים אלו, אל משרדי החקירות של מרחב איילון להשלמות חקירה.
למעריב נודע, כי חוקרי המשטרה הספיקו להוריד את מצלמות האבטחה ברחוב שבו התרחש האירוע, במהלכו נורתה יריה מנשקו של חדד, תוך כדי ויכוח עם אחר וכן מצלמות ממספר כלי רכב שהיו באזור בזמן האירוע. וזאת במטרה לעמת את חדד ואת "שותפו" לוויכוח האלים, מול התיעודים וכן מול גרסאותיהם עצמם.
יוסף חדאד (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
בנוסף, במשטרה מתכוונים לעמת את חדאד, מול הממצאים שעלו מהחקירה וכן מול גרסתו מאתמול, לנוכח הממצאים החדשים. וזאת אחרי שהחקירה הראשונה הסתיימה סמוך לשעה 23:00 בלילה. גורמים במשטרה מציינים כי ברגע שבו בוצעה ירייה נראה כי לא מדובר בפליטת כדור, שכן קדמה לירייה כביכול שליפת האקדח מהנרתיק, מה שמצביע על כוונה.
מנגד, טוען חדאד בחקירתו כי חש מאוים לאור העובדה שהחשוד השני במעורבות בקטטה, הגיח לעברו אחרי שכבר חלף על פניו ורק לאחר שזיהה כי מדובר בו.
חדד באמצעות פרקליטיו עורכי הדין אפרים דמרי וחובב דמרי, דבק בגרסתו לפיה בנסיבות התקופה שבה הוא סופג איומים יומיומיים על חייו מקרב קיצוניים בחברה הערבית האירוע בכביש ביפו, הוביל אותו , תחת סכנה ממשית לחייו, ולאחר שנהג הרכב שחלף על פניו וביצע פניית פרסה , שב לעברו ואז ניגש אליו וירק על הרכב תוך כדי גידופו והשמעת איומים לעברו, לשלוף את הנשק אז גם נפלט הכדור לדבריו, ללא נפגעים.
עורכי הדין אפרים וחובב דמרי ציינו הבוקר: "יוסף חדאד זומן להמשך חקירה לאחר שהותקף על ידי אזרח ערבי תושב יפו, רכוב על קטנוע שזיהה אותו בכביש, איים, קילל ותקף אותו, כך שחדאד חש בסכנה לחייו. ככל שהחקירה תתמשך האמת תתבהר ויוכח כי לא מדובר בוויכוח בכביש אלא באירוע לאומני לכל דבר".
עוד אמרו: "כמי שפועל רבות למען המדינה ומהווה קול ייחודי ואמיץ בחברה הערבית חדאד חווה איומים יומיומיים על חייו מקרב קיצונים בחברה הערבית שרואים בו בוגד ומשת"פ ומתירים את דמו. כך הותקף פעמים רבות בעבר, וזו הסיבה שהוא גם נושא עימו אקדח להגנה עצמית ברישיון למען ביטחונו האישי. יוסף חדאד מודה לכל התומכים הרבים שמחזקים אותו ומרעיפים עליו אהבה".